- Vad tyckte pressen om
"Räven"?
Clas Lindbergs film underkastades en fullkomlig
avrättning i huvudstadspressen, även om man
också på
sina håll observerade regissörens bildmässiga
begåvning
och, dessutom, gav producenten hans beskärda del av
ansvaret för misslyckandet.
Hanserik Hjertén, DN: "I Räven klaffar ingenting
därför
att Lindberg inte har det handlag som behövs för
att
berätta en rysansvärd historia med små medel.
Tafatta
skrämskott, valhänta detaljer, klumpiga repliker och
ett
hafsigt agerande har ersatt det strama och fyndiga
berättande som möjligen kunde ha fått storyn
på fötter.
Möjligen, alltså, eftersom glesbygdshistorien om
den
förrymde pyromanen och flickan som vill rädda honom
är
överkonstruerad och svårbemästrad. Att det
är osannolikt
att en nyexaminerad regielev från Dramatiska
institutet
klarar den borde man nog insett.
Räven blixtbelyser ännu en gång problemet
med
nyrekryteringen i svensk film. Nyss var det katastrofen
med Den frusna leoparden, lite tidigare fallet med den
misshushållade Jonas Frick.
Allt är ju inte misslyckanden, bevars. Men
klavertrampen som emellanåt görs är så
grova att man
undrar om folk i den omstruktuerade filmbranschen
börjat
tappa vissa elementära förmågor -
förmågan att läsa
manus."
Anders Ahlberg, Expr: "Clas Lindberg behärskar
filmtekniken men inte berättarkonsten. Kameraarbetet
är
stundtals utomordentligt, ljussättningen avancerad och
klippningen bra. Men berättelsen saknar logik,
spänning
och tempo. Effekterna: biljakter, dödsskjutningar,
bränder
och sprängningar är töntiga och helt
onödiga för
berättelsen. Och dialogen... Redan de första
replikerna är
bedrövliga, resten är rena pekoralet.
Skådespelarna, framför allt Lickå Sjöman
och Göran
Dyrssen, har inte en chans att öka filmens
trovärdighet
med sitt spel. Rollerna är för omöjliga. (-)
Det finns ett slags förakt mot thrillern, mot action
och
den hårdkokta berättarstilen i Clas Lindbergs
uppsåt. Han
har velat göra något mer än de vanliga filmerna
i genren,
han har velat väva in bildpoesi, ett komplicerat
psykologiskt drama, samhällskritik och naturlyrik.
Resultatet har blivit en Chandler-historia i Slas-miljö
med
Kronblom-repliker.
Nu hoppas jag ändå att Räven inte ska göra
det omöjligt
för Clas Lindberg att göra fler långfilmer.
Producenterna
har minst lika stort ansvar som han för resultatet. En
debutant behöver givetvis mer stöd än andra. Och
Clas
Lindberg visar att han är en begåvning med
kameran."
Björn Samuelsson, AB: "Men filmens ärende är
chockeffektens och ingenting annat. Historien är en
förevändning för actiondramaturgi och
spänningsskapande
filmklichéer, en masse och i största
allmänhet. Det är
symptomatiskt, att när polishelikoptrarna dundrat
färdigt
över det ensliga huset i storskogen där alltihop
utspelas
och vi har sett tillräckligt många dramatiska bilder
på den
rekorderliga Monica, tagna genom kikarsiktet på ett
jaktgevär, så måste regissören tillgripa
sjok av förklarande
dialog för att över huvud taget få det hela att
gå ihop. Det
är hjärtinnerligen tröttsamt alltsammans.
Man får hoppas att regissören endast är ett
offer för sin
egen dramaturgi. Alternativet, att filmen skulle laborera
med trovärdighet i någon som helst psykologisk
mening,
öppnar för alltför motbjudande
tolkningsalternativ.
Uppenbarligen är Clas Lindberg ändå en
regissör med
bildaptit. Uppenbarligen behöver han en bättre
manusförfattare än sig själv."
Hans Schiller, SvD: "Räven är så illa
berättad att det är
svårt att säga vad den egentligen vill.
Förmodligen är det
ett försök i genren psykologiska thrillers,
underavdelning
kinesiska askar. Man skall alltså undan för undan
upptäcka
mer och mer tills sanningen är avslöjad. Problemet
med en
sådan metod är att den kräver antingen
begåvning eller
rutin men helst såväl begåvning som rutin. Att
döma av
Räven så saknar dess regissör Clas Lindberg
bådadera eller
också är det helt enkelt så att han efter
genomgången
filmskola släppts fram för snabbt av
omdömeslösa
produktionsansvariga. Hur som helst så markerar allt
detta
var svensk films problem i dag ligger.
Eftersom vi skall börja någonstans så
låt oss inleda med
skådespelarinstruktionen. Den finns inte. Eller
också så
har aktörerna förstått lika litet som så
småningom
åskådarna. Replikerna är i bästa fall
upplästa, i sämsta fall
illa presenterade anföranden som skall tala om
för
betraktaren vad bilderna inte lyckats med. Därmed är
vi
framme vid kameraarbetet.
Det finns få vinklar som inte Lindberg hinner få
med i
sin film. Men ingen av dem verkar vald med annan tanke
än den ytliga effektens. För att skapa spänning
låter
regissören till exempel handkameran följa vissa
personer
på ett hotfullt sätt bakifrån eller från
sidan genom
busksnår. Det är estetiskt sett starka uttryck som
kräver en
stark innebörd för att inte bli ytligt
effektsökeri.
Med sina kinesiska askar, sin bristfälliga
skådespelarinstruktion och pretentiösa
inställning till
filmen som konstnärlig uttrycksform blir Räven
tyvärr ett
av alltför många exempel under senare år
på att det måste
finnas grundläggande fel i såväl vår
filmskoleutbildning
som inom vår produktions- och distributionssektor.
För att
anknyta till det sista ledet så borde en film som
Räven inte
ha fått nå en offentlig biografsalong."
Keith Keller, Variety, tyckte sig i Lindberg se en
"filmisk begåvning" trots Rävens "oavsiktligt
komiska
dialog". Han svarar för ett "skickligt kameraarbete"
och
"fyndiga kompositioner. Skådespelarna agerar enligt
protokollet och klippningen är koncis och rakt på
sak. Med
en strängare producent och ett omarbetat manus hade
Lindbergs humor och kalla kårar fungerat. Som det nu
är
lägger sig dialogen och manuset som en våt filt
över
berättelsens låga."
Tilllbaka